Je bent nu hier Pannenkoekenboot Nijmegen > Geschiedenis

Geschiedenis

Het ontstaan van de Pannenkoekenboot start bij Rederij Tonissen, de opvolger van de beroemde Nijmeegsche boot die drie eeuwen lang de belangrijkste verbinding vormde tussen Nijmegen en Rotterdam. Deze vervoerde mensen, vee, goederen en post en bracht voor de burgers ook de laatste nieuwtjes mee uit de Randstad. Door de concurrentie van de trein en de vrachtwagen heeft de Nijmeegsche boot in 1949 haar diensten moeten staken.

In 1967 begon de heer Eduard Tonissen weer met boottochten vanuit Nijmegen. Hij liet de Sassenheim 4, een oude beurtvaarder, ombouwen tot de Keizerstad I, een rondvaartboot voor 120 passagiers. Binnen het jaar werd Rederij Tonissen een bloeiend rondvaartbedrijf en gaf de gemeente Nijmegen toestemming om een ponton te bouwen waarop een café/restaurant met kantoor, woning en werkplaats werd gebouwd. Het café/restaurant kreeg de naam: Waalorama.

In 1973 kocht de rederij een nieuw schip in Duitsland voor 200 passagiers, Traianus genoemd naar de keizer. De Keizerstad I werd verkocht en vaart nog altijd tussen de tijgers en leeuwen van safaripark De Beekse Bergen. Rederij Tonissen kreeg het steeds drukker en in 1979 werd de bouw gestart van een splinternieuwe Keizerstad II met een capaciteit van 470 passagiers en een lengte van 45 meter.

In 1987 nam Ed Tonissen het familiebedrijf over van zijn vader. De Keizerstad II en de Traianus werden in 1992 verkocht naar Duitsland. De koper van de Keizerstad II verkocht aan Ed zijn oude schip. Dit schip werd grondig verbouwd en omgedoopt tot Keizerstad III / Pannenkoekenboot.

In december 1991 werd met de bouw van de Stoomboot Brandaris begonnen. Dit is een getrouwe kopie van de pakket-lijnboten die tussen Nijmegen en Rotterdam voeren. Deze ouderwetse stoomboot heeft een capaciteit van 160 personen en is gebouwd volgens de hoogste eisen van comfort en veiligheid. In april 1996 werd de Keizerstad III verkocht en deze vaart nu op een 800 meter hoog meer  in Griekenland.

De totstandkoming van het concept van de Pannenkoekenboot

Het ontstaan van de Pannenkoekenboot had alles te maken met de herinrichting van de Waalkade in Nijmegen. In 1990 werd de Waalkade toeristisch ingericht met een casino een een twintigtal nieuwe horecabedrijven.

Ed Tonissen volgde deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet en tot zijn verbazing kwam er geen enkel pannenkoekenrestaurant op de kade. Snel werd er een nieuwe pannenkoekenformule bedacht: varen met pannenkoeken eten buiten de vaste rondvaarten om. De gasten konden aan boord een pannenkoek bestellen en de boot ging ieder laatste kwartier van het uur gratis varen. De formule was in het begin een groot succes, maar de volgende jaren werden de bezoekersaantallen minder. Na uitgebreid onderzoek werd de formule gewijzigd in rondvaarten van een uur inclusief onbeperkt pannenkoeken eten.
Ook werd besloten deze nieuwe formule in Rotterdam op te starten. Voor de aangepaste formule was het nodig om hiervoor speciale en geheel nieuwe schepen te laten bouwen.

Pannenkoekenboot I

In 1997 werd begonnen met de bouw van de eerste Pannenkoekenboot I bij Scheepswerf Misti in Arnhem. De bouw verliep voorspoedig en de tewaterlating gebeurde op spectaculaire wijze door middel van een drijvende bok met een hefvermogen van 250.000 kilo. In augustus 1997 startte de Pannenkoekenboot I met de rondvaarten in Rotterdam vanuit de Parkhaven. Al gauw was de boot te klein en werd de Pannenkoekenboot II ontworpen. Dit was een goede mogelijkheid om het ontwerp verder aan te passen en te verfijnen.

Pannenkoekenboot II

De tewaterlating van de Pannenkoekenboot II vond in augustus 1999 plaats bij Scheepswerf Sepers te Heerewaarden. Deze nieuwe, grotere boot met 150 overdekte zitplaatsen heeft gelijk de plaats ingenomen van de Pannenkoekenboot I in Rotterdam. Anno 2017 worden al 20 jaar lang rondvaarten verzorgd met varen en onbeperkt pannenkoeken eten op de Maas in Rotterdam.

De Pannenkoekenboot I ging daarna Rhenen om op de Rijn rondvaarten met onbeperkt pannenkoeken eten te verzorgen. Na drie jaar in Rhenen dienst te hebben gedaan, is deze boot weer teruggekeerd naar Rotterdam om als tweede Pannenkoekenboot te fungeren. In 2010 is het gelukt om een ligplaats te huren in Amsterdam. De Pannenkoekenboot I ligt nu op het IJ vlakbij het Centraal Station en vaart langs de schitterende gebouwen van Amsterdam.

Pannenkoekenboot III

De Pannenkoekenboot III is in Maasbracht gebouwd bij Scheepswerf Tinnenmans en in Arnhem afgebouwd. De derde Pannenkoekenboot heeft sinds 2002 een ligplaats aan de Waalkade in Nijmegen ingenomen. Deze boot is een exacte kopie van de Pannenkoekenboot II en heeft ook 150 overdekte zitplaatsen. Inmiddels is de Pannenkoekenboot Nijmegen al 15 jaar in bedrijf, waarbij zij het drukstbevaren stukje rivier van Europa bevaart en waarbij gasten tijdens het pannenkoek eten, kunnen genieten van de verschillende Nijmeegse bruggen en de nieuwe nevengeul.